دغدغۀ تمامی والدین و یا بیشتر آنها انتخاب مدرسه مناسب برای فرزندشان است؛ زیرا مدرسه جایی است که یک دانشآموز وقت زیادی را در آن صرف خواهد کرد. بنابراین این محیط، محلی برای آموزش دروس مختلف و مکانی برای تربیت، آموزش زندگی جمعی و گروهی است.
به عبارت سادهتر مدرسه یک جامعۀ کوچک است که هر دانشآموزی را برای زندگی در جوامع بزرگتر آماده میکند. بنابراین وسواس والدین برای یافتن مدرسه مناسب، بیدلیل نیست. بسیاری از والدین دوست دارند تا فرزندشان در محیطی با امکانات آموزشی قوی، کادری برجسته و همکلاسیهایی مودب و درسخوان به یادگیری و تحصیل مشغول شود.
این در حالی است که مدرسه باید ویژگیها و خصوصیات دیگری نیز داشته باشد، اگر چه حساسیت هر خانوادهای متفاوت خواهد بود اما بسیاری از موارد برای تمامی والدین یکسان است.
شرایط محیطی مدرسه
مدرسه خوب دارای محیطی نشاط آور و زیبا است و ابعاد کلاس ها و نیمکت ها مناسب باسن و جثه بچه ها طراحی شده است. همچنین دارای فضای علمی و فرهنگی و هنری مناسب با با مقطع تحصیلی دانش آموز است. مجهز به سیستم های گرمایشی و سرمایشی مناسب بوده و کلاسها دارای روشنایی کافی میباشند. مدارس نمونه باید دارای امکانات آموزشی و آزمایشگاهی مناسب باشد. باید در جهت ارتقای استعدادهای دانش آموزان کوشا بوده و تمامی امکانات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهد.
(در خصوصیات غیر مادی مدرسه موفق) علاوه برمواردی که در بالا با عنوان ویژگی های مادی ذکر شد مدرسه ای خوب است که بتواند ویژگی هایی غیر مادی خوبی هم ارائه دهد.
کادر متخصص و کاربلد
هر مدرسه ای با یک مدیر توانمند و کاربلد نظم میگیرد ، مدیری با تقویم آموزشی وبرنامه اجرایی سالانه می تواند بهترین مدیریت را بر مدرسه و کادر اجرایی داشته باشد ، همچنین معاونان و سرپرستان باید روابط خوبی با دانش آموزشان برقرار کنند .
معلمان و عوامل آموزشی دارای سطح سواد کافی بوده و از اطلاعات بروزی برخوردار باشند. با اداره آموزش و پرورش و دیگر سازمانهای مربوطه ارتباط خوب و مؤثری دارد و بین مدیران و عوامل آموزشی و والدین دانش آموزان ارتباط و تعامل مناسبی برقرار باشد و به نوعی نسبت به مدرسه احساس مسئولیت دارند.
هدف از برنامه ریزی صحیح استفاده مفید از زمان است این کار به زندگی دانش آموز جهت میدهد و اهمیت آن زمان مشخص میشود که کار زیاد است و زمان کمی برای آن وجود دارد.